ARTA Records - 2HP Production - ARTA Music cz en

ŽIVOT S CEMBALEM / František Vyhnálek
Giedré Lukšaité-Mrázková & Jaroslav Tůma

 


F10155     [8595017415524]
TT - 120:00     vyšlo 7/2007

    CD1
    Giles Farnaby
    (c.1563 – 1640)
  1. For two virginals (ze sborníku The Fitzwilliam Virginal Book)    1:09
    Giedré Lukšaité-Mrázková, Jaroslav Tůma – dva italské virginaly

    William Byrd (c. 1540 – 1623)
  2. The Bells, ground for keyboard [MB 38]    6:36
    Jaroslav Tůma – italský virginal

    Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643)
  3. Toccatta undecima (Il Secondo libro di toccate, canzone, versi d'hinni… 1637)    5:13
    Jaroslav Tůma – jednomanuálové italské cembalo

    Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)
  4. Fantasia chromatica    8:33
    Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)

    Girolamo Frescobaldi
  5. Toccatta decima (Il Secondo libro di toccate, canzone, versi d'hinni… 1637)    5:05
    Jaroslav Tůma – jednomanuálové německé cembalo

    Louis Couperin (c. 1626 – 1661)
    Suita A dur
  6. Prelude [M8]    1:57
  7. Courante [M112]    2:00
  8. Sarabande [M113]    2:43
  9. Gigue [M114]    1:40
  10. Pavanne fis moll [M120]    4:15
    Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové francouzské cembalo

    Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
  11. Chacone G dur, HWV 435    12:17
    Jaroslav Tůma – jednomanuálové italské cembalo

    Josef Antonín Štěpán (1726 – 1797)
    Sonáta D dur, op. 3/3
  12. Allegro moderato    3:59
  13. Andante non molto    3:43
  14. Minuetto (Tempo moderato)    2:48
  15. Inglese (Allegro)    2:11
    Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Johannes Ruckers)
    CD2
    Johann Sebastian Bach
    (1685 – 1750)
  1. Preludium & Fuga Fis dur, BWV 882    5:45
    (Das Wohltemperierte Klavier, Buch 2, No. 13)
  2. Toccata fis moll, BWV 910    11:26
    Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)

    Chorální preludia (Clavier-Übung III)
  3. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 672     1:29 
  4. Christe, aller Welt Trost BWV 673    1:16 
  5. Kyrie, Gott heiliger Geist BWV 674    1:14 
  6. Allein Gott in der Höh' sei Ehr' BWV 675    3:42 
  7. Fughetta super: Allein Gott in der Höh' sei Ehr' BWV 677    1:04 
  8. Fughetta super: Diess sind die heil'gen zehn Gebot' BWV 679    2:14 
  9. Fughetta super: Wir glauben all' an einen Gott BWV 681    1:24 
  10. Vater unser Himmelreich BWV 683    1:41 
  11. Christ, unser Herr, zum Jordan kam BWV 685    1:25 
  12. Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 687    4:34 
  13. Fuga super: Jesus Christus unser Heiland BWV 689    3:42
    Jaroslav Tůma – jednomanuálové německé cembalo

    Koncert pro dvě cembala c moll, BWV 1060 
  14. Allegro    5:16 
  15. Adagio    5:18 
  16. Allegro    3:38
    Giedré Lukšaité-Mrázková – dvoumanuálové vlámské cembalo (Andreas Ruckers)
    Jaroslav Tůma – dvoumanuálové vlámské cembalo (Johannes Ruckers)

  
další fotografie

Nástroje:
Italský virginal (c. 1580, anonym), dva různé nástroje postavené v letech 2000 a 2001
jeden rejstřík 8´, rozsah HH – e´´´
(W. Byrd, G. Farnaby – oba virginaly: ladění středotónové)

Jednomanuálové německé cembalo (c. 1715, anonym, Thüringen), postaveno 1987 jako opus 1
(originál – Bachův rodný dům v Eisenachu)
dva rejstříky 8´, loutna, rozsah HH – d´´´
(G. Frescobaldi – ladění středotónové, J.S. Bach: Chorály – ladění Valotti)

Jednomanuálové italské cembalo (c. 1681, Giovanni Battista Giusti, Lucca), postaveno 2004 
(originál – Germanisches Nationalmuseum, Norimberg)
dva rejstříky 8´, rozsah C – d´´´
(G. Frescobaldi – ladění středotónové, G.F. Händel – ladění Valotti)

Dvoumanuálové vlámské cembalo (1624, Johannes Ruckers), postaveno 1993 
(originál – Musée d´unterlinden, Colmar)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah GG – e´´´
(J.S. Bach: Dvojkoncert – ladění Valotti, J.A. Štěpán – ladění Valotti)

Dvoumanuálové vlámské cembalo (1640, Andreas Ruckers), postaveno 1995  
(originál – AR 1640, Hôtel de Croix, Namur)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah GG – d´´´
(J.P. Sweelinck – ladění středotónové, J.S. Bach: Dvojkoncert – ladění Valotti,
J.S. Bach: Preludium & Fuga, Toccata – ladění Bach-Barnes)

Dvoumanuálové francouzské cembalo (1769, Pascal Taskin), postaveno 1998  
(originál – Raymond Russell Collection, Edinburgh)
8´, 4´, 8´, loutna, rozsah FF – f´´´
(L. Couperin – ladění Valotti)

Dílna Františka Vyhnálka slaví v roce 2007 dvacetileté výročí existence. Bezprostředním impulsem, který vedl Vyhnálka k zájmu o stavbu cembal, byla objednávka Pavla Klikara, vedoucího souboru Musica Antiqua Praha, který potřeboval nástroj využitelný při koncertech barokní hudby. Jednalo se tehdy o „prehistorické“ období stavby cembal v Hovorčovicích, kdy Vyhnálkovými partnery byli Jiří Vykoukal a Petr Šefl, se kterými v průběhu 80. let postavil několik nástrojů ze stavebnicových dílů zakoupených v zahraničí.
     Jednomanuálový model „Eisenach“, který postavil František Vyhnálek v roce 1987 po návratu ze stáže u Juergena Ammera v Lipsku, byl teprve jeho skutečným – bez stavebnicových dílů postaveným – prvním opusem. Počátky činnosti dílny byly v době reálného socialismu těžké. Nebylo snadné zakoupit dřevo, stroje, zkrátka vše potřebné. Naštěstí se poměry po roce 1989 změnily. Zájem o Vyhnálkovy nástroje nejen v Čechách, ale především v zahraničí překonal veškerá očekávání. Po dvaceti letech existence dílny najdeme cembala z Hovorčovic např. v Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, Plzni, Bratislavě, Vídni, Budapešti, Vilniusu, Paříži, Wuerzburgu, Clevelandu, Bostonu, Malmoe, Kyotu. Vlastníky jsou vysoké hudební školy, profesionální cembalisté i hudební nadšenci. Na Vyhnálkových nástrojích koncertovalo mnoho špičkových světových cembalistů, v rámci pražskojarních festivalů např. Zuzana Růžičková, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Jacques Ogg, Johann Sonnleitner a mnoho dalších.
     V letech 1987 až 2007 postavila Vyhnálkova hovorčovická dílna celkem 120 nástrojů, z toho téměř polovinu dvoumanuálových. Najdeme mezi nimi kopie nástrojů francouzských, vlámských, italských, německých, ale také např. virginaly anglického či italského typu a několik francouzských spinetů, nebo pentagonální spinet italský. V posledních letech jsou Vyhnálkovými zdatnými spolupracovníky Pavel Jouza, Filip Dvořák a syn Martin Vyhnálek. František Vyhnálek se věnuje částečně i restaurování historických cembal, klavichordů a kladívkových klavírů.
     Cembala pro nahrávku CD byla vybrána tak, aby představila typovou i zvukovou rozmanitost hovorčovické produkce v plné šíři. Dramaturgie je tvořena sledem kontrastních hudebních forem, putuje důležitými oblastmi Evropy počínaje dobou alžbětinskou až po Vídeň století osmnáctého. Druhé CD je věnováno J. S. Bachovi.

Jaroslav Tůma

© 2HP Production, ervenec 2017
coded by rhaken.net