ARTA Records - 2HP Production - ARTA Music cz en

Honegger, Martinů, Bach, Pintscher, Ravel                                                 RECENZE
Frank Peter Zimmermann – housle, Heinrich Schiff – violoncello

Každé nové CD z řady ECM New Series je pro mne malým svátkem. Vysoká výtvarná hodnota obalu již tradičně koresponduje s vynikajícím obsahem. Po tomto předpojatém úvodu, který nezakládá ideální podmínky pro nezaujaté hodnocení nahrávky, se tedy pojďme podívat, co nám kuchaři z kuchyně ECM tentokrát předkládají za lahůdky. CD houslisty Franka Petera Zimmermanna a violoncellisty Heinricha Schiffa je umně připraveným pokrmem ze zdánlivě nesourodých surovin. Ale jak víme, právě překvapivé kombinace chutí jsou skutečným magnetem gurmánů. Co mají společného Arthur Honegger, Bohuslav Martinů, Johann Sebastian Bach, Matthias Pintscher a Maurice Ravel? Asi tolik, co meloun se šunkou. Na první pohled vypadají docela odlišně, ale jejich kombinace má zkrátka něco do sebe. Když se budeme hodně snažit, najdeme jednotící prvky všech kompozic v kontrapunktické technice, respektive v lineárním vedení dvou samostatných rovnoprávných hlasů. Máme jedinečnou možnost zjistit, jak k dialogu nástrojů přistupovali skladatelé od baroka až po současnost, i když J. S. Bach není právě typickým představitelem své doby. Dokonce i Ravel, kterého bychom jen stěží označili za kontrapunktika, se ve své Sonátě pro housle a violoncello uchýlil ke dvouhlasému kontrapunktu. Stylově i výrazově k sobě mají pochopitelně nejblíže neoklasické kompozice Honeggera a Martinů, Sonatine VI pro housle a violoncello a Duo pro housle a violoncello č. 1. Mezi dvěma Bachovými kánony (v kvintě a v oktávě) je vložena skladba německého skladatele Matthiase Pintschera (narozen 1971) Study I for „Treatise on the Veil“ (z roku 2004). Pintscher je autorem několika oper (Thomas Chatterton, 1998 či L’Espace dernier, 2004) a subjektivní výraz jeho kompozice uvedené na disku tvoří přirozený kontrast k přísně kontrapunkticky vypracovaným kánonům J. S. Bacha. Je skutečným potěšením poslouchat hudební rozhovor dvou silných individualit, jakými jsou Zimmermann a Schiff. Jejich projev, nikterak omezovaný technickou náročností skladeb, otvírá brány hudby dokořán.

Martin Flašar pro časopis Harmonie 2007/2

© 2HP Production, prosinec 2017
coded by rhaken.net