Setřídit podle: Název titulu | Jméno autora | data_zahajeni_prodeje
Klavichord je téměř zapomenutým nástrojem zcela neprávem. Plnil svoji úlohu po dlouhá staletí velmi komplexně a mnohé jeho přednosti nemohly být novějšími druhy klávesových nástrojů nijak převzaty, ani odpovídajícím způsobem nahrazeny. A už vůbec ne překonány. Hlavním důvodem, proč v průběhu devatenáctého století klavíry a později i harmonia vytlačily definitivně klavichordy z domácností a salónů, byl obecný požadavek silnějšího zvuku, svoji roli možná částečně hrálo i snazší ovládání novějších typů hudebních nástrojů. V současné době se ale zcela jasně ukazuje, že klavichord nelze nadále považovat jen za historickou formu klávesového nástroje, který nemá co říci dnešku a který proto můžeme nechat jen tak ležet ladem v muzeích a možná se jím zabývat v odborné literatuře. 76 str., format 170 x 230, barevné fotografie, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4 Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Portrét klavichordu F10241
When composers die, there is usually a certain decline of interest in their musical legacy. In my opinion, Eben’s organ music has a chance to be among the works that will retain a stable position in the repertoire of organists not only in this country, but also abroad. So far, they have been finding their way back into the limelight with intermittent success. Sunday Music, Laudes, and Toccata Fugue are among the pieces frequently chosen by certain ambitious performers regardless of their nationality. Many also regard these works as milestones of organ music of the latter half of the twentieth century. Through this publication about interpretation, my goal was to introduce and explain Eben’s music as having a timeless message and also as belonging comfortably to the traditions of European organ culture.
Cyklus vánočních koled pro varhany sólo
Odborná publikace "Bach na Svaté Hoře" vznikla v návaznosti na projekt „J. S. Bach: Kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha v interpretaci Jaroslava Tůmy“. Zabývá se interpretační problematikou Bachových varhanních děl, zejména jejími technickými, přednesovými a stylovými aspekty, a to s ohledem na historicky poučený přístup. Dále také obecnějšími úvahami o varhanách, o Bachových tvůrčích paradigmatech a jeho inspiračních zdrojích. Četnými citacemi připomíná i důležité okamžiky Bachova života. Obsahuje také kompletní přehled registrací všech Bachových varhanních skladeb, překlady názvů chorálních zpracování a poznámky k obtížnosti jednotlivých děl. 216 str., format 170 x 230, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V2 Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Bach na Svaté Hoře F10242
Christoph GRAUPNER (1683–1760) : Monatliche Clavier Früchte (1722) Johann Sebastian BACH (1685–1750) : Concerto C dur, BWV 976 Jan Pieterszoon SWEELINCK (1562–1621) : Unter der Linden grüne Girolamo FRESCOBALDI (1583–1643) : Toccata sesta (1637) Jaroslav TŮMA (1956) : Pocta Janu Blažeji Santinimu (improvizace) Johann Jakob FROBERGER (1616–1667) : Toccata in a, FbWV 102 Johannes Justus WILL (1675–1747) / Jaroslav TŮMA : Schlag-Stücke / Improvizace Jaroslav Tůma - varhany v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a svatého Mikuláše, ve Žďáru nad Sázavou (nástroj postavil Johann David Sieber po roce 1710)
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746) Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621) Georg Friedrich Kaufmann (1679–1735) Johann Georg Albrechtsberger (1736–1809) Jaroslav Tůma (1956) varhany (1708?) Johanna Davida Siebera v Polné
Magda Uhlířová – viola da gamba basová a diskantová, zpěv Hana Fleková – viola da gamba, Karel Jiroš – kytara, Jakub Tatoušek – bubínek
Praha, Starck 1702 – kostel sv. Františka Georg Muffat (1653–1704): Toccata duodecima et ultima Josef Seger (1716–1782): Toccaty a fugy Český Krumlov, Christeindl-Wollers 1682 – kostel Božího Těla Georg Muffat (1653–1704): Toccata decima Jakub Janšta (1979): Improvizace – Partita Wien, anonym 1739 – kostel sv. Karla Jan Křtitel Vaňhal (1739–1813): Fuga C dur, F dur Jakub Janšta (1979): Improvizace – Physharmonica Jan Křtitel Kuchař (1751–1829): Fantasie d moll Karlovy Vary, Zaus 1899 – kostel sv. Máří Magdalény Johannes Brahms (1833–1897): Es ist ein Ros‘ entsprungen, Herzlich tut mich erfreuen Chlum Sv. Maří (Maria-Kulm), Zaus 1895 – poutní kostel Nanebevzetí Panny Marie Adolf Hesse (1809–1863): Einleitung, Thema und Variationen in A dur, op. 47 Tachov, Rieger 1929 – kostel Nanebevzetí Panny Marie Max Reger (1873–1916): Fantasie und Fuge d moll, op. 135b Jakub Janšta, varhany