Ondřej Kabrna – piano, fender rhodes, syntezátory
Jakub Antl – kontrabas, baskytara
Lukáš Pavlík – bicí nástroje
Trio, které vzniklo v lednu 2010 hraje výhradně původní, převážně Kabrnovy skladby a pohybuje se někde mezi jazzem, fusion a klasickou hudbou. Je to hudba energická, plná emocí a hledání nových směrů a zvuků. Obdobně jako hudba nedávno zesnulého Esbjörna Svenssona. K unikátnímu a originálnímu zvuku kapely (a také nového alba „Timeways“) nemalou měrou přispívají i hudební výkony dvou dalších členů kapely.
Další nahrávky Ondřeje Kabrny v katalogu ARTA Records
Náš mladý jazz vykazuje široký stylový rozkmit: od coltranovské energie Ondřeje Štveráčka přes post-bopový mainstream Tomáše Hobzeka a jeho partnerů, výrazné zastoupení elektroniky v Muffu nebo v nové verzi Limba, různé stupně koktejlů chorusové improvizace s
kompozičními tendencemi u většiny dalších, až k vyslovené inspiraci školou ECM. Vždycky tu však mají výrazné místo odkazy na modely, které už přinesla a kultivovala jazzová historie.
Na tomto albu nového tria dnes 34letého Ondřeje Kabrny s partnery o něco mladšími (Antl je ročník 81, Pavlík dokonce 86) jsou takové odkazy vysloveně upozadněny. Výsledkem je tvar, který opravdu nic výrazně nepřipomíná: zní jako pokus o jakési jiné trio dost daleko od normálních jazzových schemat. Hlavním znakem je tu až téměř minimalistické (ale zase: bez jakýchkoliv názvuků na pravověrný minimalismus) soustředění na čistý a průzračný zvuk (svá sóla začínají nástroje často bez jakéholiv doprovodu) a citlivá práce s dynamikou, jejíž narůstání a ubývání v rámci sól i triových pasáží je téměř základní stavební metodou formy. V tomto směru se Kabrnovo trio výrazně odlišuje od naší běžné jazzové produkce.
Reprezentativní je hned úvodní Introduction. Vyrůstá z jediného opakovaného tónu piana, barveného zvukovými šelesty, a rozvíjeného do jednoduché fráze spolu s růstem dynamiky, znovu zadušovaným až do pianissima. Tento vstup má odpovídají paralelu v závěru alba: The Time is Over vytváří v jednohlasém pianovém sólu hezkou přípravu na závěrečné Outroduction (tento anglický novotvar si Kabrna může dát patentovat). To se vrací k opakování jednoho tónu nebo akordu z Introduction, okoření je zase prací s dynamikou, posílenou ještě o elektroniku, ale hudebně zůstává v základní rovině, stavějící jen na
opakování. Vyzní to jako důstojný dovětek sledu deseti Kabrnových skladeb (jednou přispěl na album i Antl). I ve svém střídání svědčí o kompozičním záběru a občas za sebou nastupují v navazující souvislosti tak jako jednotlivé věty v klasice.
Kabrna je svým školením původně elektronik, který se stále zabývá hudební elektronikou, hlavně studiem analogových hudebních nástrojů. Na Konzervatoři Jaroslava Ježka studoval piano a krátce i skladbu. Teď tam učí a tam se také seznámil se svými mladšími partnery. Ale svůj zájem o elektroniku uplatňuje v jazzu velmi decentně a šetrně.
Na tomto albu mu slouží jen k barvení zvukového spektra a především k práci s dynamikou, která je asi nejvýraznějším odlišným rysem jeho nového tria, radikálně odlišného od předcházejícího CD Cuban Summer.
V každém případě představuje nový hlas, který paletu dnešní produkce zajímavým způsobem obohacuje.
Lubomír Dorůžka, pro časopis Harmonie 9/2010
Teprve zkraje července vydala Arta své první letošní české jazzové CD, hned jde ovšem o vítaný debut. Jeho protagonistou je mladý klavírista, skladatel a aranžér Ondřej Kabrna, někdejší absolvent Ježkovy konzervatoře a již od roku 1999 také její profesor.
Kabrnova debutová deska se jmenuje Timeways a dále na ní účinkuje basista Jakub Antl a bubeník Lukáš Pavlík.
Album obsahuje celkem jedenáct skladeb, až na jedinou kompozici všechny pochází z pera Kabrny, který jinak na nahrávce hraje také na Fendery, varhany, Vocoder a syntezátor.
Na albu tedy účinkuje sestava, kterou klavírista zkraje letošního roku uvedl v českých jazzklubech pod názvem Powerplay Trio.
"Toto trio jsem založil, protože jsem si uvědomil, že chci něco dělat zase trochu jinak. Po předchozím akustickém projektu jsem začal používat více syntezátor a fender piano, moje současná vize je poněkud 'našláplejší'," píše klavírista na svých stránkách v jakémsi elektronickém sleeve-note k albu.
"Hrajeme vesměs moje skladby, některé kusy od Kuby Antla, dále předělávky skladeb jiných autorů. Určitým synonymem pro to, co jsem chtěl od začátku hrát, je hravost a hlavně energie, která mně u mnohých kapel chybí," píše Kabrna.
"Já nějak nejsem typ moderního jazzmana. Pokud si vůbec smím říkat jazzman, tak mě vlastně baví jazz kombinovat s klasikou, ale zároveň to poslední dobou cítím o dost rytmicky tvrději a harmonicky uvolněněji, než je ten běžný moderní jazz. Moje vzory jsou teď Mehldau a Rubalcaba a s ním hrající Julio Barreto. Ten mě úplně dostává," řekl klavírista pro ČJS letos v lednu.
"Proto jsem [do tria] zaangažoval Lukáše Pavlíka. Je to 'zasloužilý' metalák s neskutečnou technikou, zároveň ale citlivej, cítí jazz a hraje to všechno dost jinak, než by to hráli jiný bicisti. A to mě strašně baví."
Album Timeways bylo natočeno ve dnech 28. února až 2. března 2010 ve Studiu Svárov pod mistry zvuku Lukášem Martínkem a Michalem Šindelářem, desku produkoval Ondřej Kabrna. Design a obal CD zajistil Vítězslav Janda, fotografie pořídil Martin Trysčuk.